My home / Inspiration / Guider / Vanor och ovanor...
Foto: Villeroy & Boch Group

Vanor och ovanor i våra badrum – detta visste du inte!

Hur vill vi egentligen att våra badrum ska se ut? Och vad har vi för badrumsvanor? En ny undersökning ger svaren.

Tidigare var badrummet en plats för hygien, renhållning och tvätt. Idag är det en plats för njutning och en möjlighet att stänga dörren om sig för en stund. Badrummet har blivit ett rum som vi inreder med personlig stil på samma sätt som resten av hemmet.
Allra viktigast är det för kvinnor, hela 8 av 10 kvinnor inreder sina badrum medan bara fyra av tio män tycker det är viktigt. Det visar en ny marknadsundersökning som gjorts av YouGov och Novus på uppdrag av Villeroy & Boch Gustavsberg. Undersökningen avslöjar också hur vi vill att badrummet ska se ut och vad som är det värsta man kan göra på någon annans toalett.

 

Spaning 1: De flesta väljer vitt – men unga vågar färg

Vitt kakel är enligt undersökningen storfavoriten, hela 66% av de tillfrågade skulle välja vitt kakel om de skulle renovera badrummet. En rolig fakta är att den yngre generationen, 18 – 29 år, väljer vitt kakel med matt yta i högre grad än övriga generationer. Det vita blanka kaklet är mest populärt hos gifta par (73%). Värt att nämna är att grått och svart kakel också klättrar på listan över populära badrumsfärger.

En annan generationsförändring är att den äldre generationen (65-79 år) tycker man att det är viktigare att ha matchande handdukar och mattor i badrummet medan den yngre generationen hellre fokuserar på trendiga tvålkoppar, muggar och papperskorgar.

LÄS MER: Här är höstens tre största badrumstrender

 

Spaning 2: Vi gillar fräscha badrum – men ogillar de här vanorna

Vi städar i regel badrummet en gång i veckan, bara 16% av svenskarna städar badrummet två gånger i veckan. Vi tycker att det värsta man kan göra på någon annans toalett är inte använda toalettborsten efter sig ifall det skulle behövas. Vi tycker också att det är ohyfsat att använda någon annans tandborste eller hårborste. Häften av oss blir frustrerade när man sätter sig på toan och den förre användaren använt det sista toapappret och glömt fylla på med nytt. Och var åttonde svensk duschar bara två gånger per vecka, medan den stora majoriteten (49%) duschar en gång per dag.

LÄS MER: Tio tips för dig som planerar nytt badrum

 

Spaning 3: En plats för avkoppling – främst för kvinnor

De flesta svenskar spenderar mellan 10  och 20 minuter i badrummet och lite mer än en tredje del av vår befolkning (38%) använder inte mobilen på toaletten. Var femte svensk säger att badrummet är en plats för att få vara för sig själv. Framförallt är det unga kvinnor som uttrycker en önskan om att få ha egentid badrummet. När svenskarna fick frågan vem eller vad de vill ha med sig i badkaret uppgav över hälften av kvinnorna en väldoftande badolja eller badskum. Bara var tionde kvinna sa sig vilja ha med sin partner, och bara en bråkdel vill ha med barnen.

LÄS MER: Sätt guldkant på badrummet med lyxiga detaljer