My home / Inspiration / Trend / Jonas Bohlin –...

Jonas Bohlin – så inreder han Stockholms krogar

Jonas Bohlin har inrett några av Stockholms vackraste krogar med sina egna möbler. Miljöer där du vill stanna länge. Så vad är hemligheten bakom inredning som är både vacker och personligt gemytlig?

Av: Sofie Zettergren Foto: Anna Schori

Trivs du också utomordentligt bra på Stockholmskrogarna Tranan, Brillo, Riche eller kanske i Teatergrillens bar? En av anledningarna till att vi dröjer oss kvar är att interiören, materialen och färgerna i rummen inbjuder till att umgås, slappna av – och att inte stressa vidare.
Mannen bakom dessa populära rums gemytlighet är formvirtuosen Jonas Bohlin – en av Sveriges mest namnkunniga formgivare och arkitekter.

Han sitter mittemot mig en tidig vårmorgon på krogen Taverna Brillo vid Stureplan. Vi omges av människor mitt i möten, frukostdejter och av dem som kommit för en stunds lugn i ensamhet. Miljön tycks lika välkomnande för dem alla.
– Det finns utrymme att vara betraktare här. Jag skulle tro att det är ungefär 70 procent män på Sturehof, och 70 procent kvinnor här. Det är väldigt ombonat på Brillo, och kvinnor går inte ut för att vara objekt, de går ut på sina egna villkor. Här finns det utrymmet att välja om man vill bli sedd eller inte, säger Jonas Bohlin som ligger bakom alla möbler som textilier i lokalen.

 

Jonas Bohlin, inredningsarkitekt för ett flertal restauranger i Stockholm, fotograferat på Brillo, detaljer från Tranan och Lucette
Tanken med Brillo var att det skulle bli en plats där kvinnor trivs, och inte känner sig utsatta. Det har Jonas Bohlin lyckats med och han påpekar att gästerna på Brillo är till majoriteten kvinnor.
Det rosa taket var egentligen en idé som kläcktes av Jonas flickvän, som tyckte att det behövdes något varmt och mjukt mot den industriella känslan i lokalen. Nu är det också en av de detaljer han är mest nöjd med, eftersom det mjuka ljuset från taket sprider värme i hela rummet.
Det rosa taket var egentligen en idé som kläcktes av Jonas flickvän, som tyckte att det behövdes något varmt och mjukt mot den industriella känslan i lokalen. Nu är det också en av de detaljer han är mest nöjd med, eftersom det mjuka ljuset från taket sprider värme i hela rummet.

 

Det rosa taket som ger en påtaglig värme till matsalen var en idé från flickvännen, och graffittin av konstnären Nug som pryder en del av väggen i bardelen bryter av det i övrigt mjuka med en brutalitet och smickrande touche av det förbjudna. Jonas Bohlin är en kontrasternas man, och det präglar också det han skapar.
– Jag har blivit kallad både romantiker och brutalist, och jag är nog båda. Allt jag skapar är en spegel av mitt eget temperament. Jag är så och världen är så, både mjuk och hård, säger han och menar att detta är den röda tråden i de miljöer han skapar.
– Jag är glädje och sorg, man och kvinna. Allt är en motsättning. Om jag var svag igår känner jag mig stark idag, om jag var manlig igår, är jag kvinnlig idag och så vidare. Eftersom vi lever kring de här temperamenten och har alla dessa delar i oss finner vi harmoni i de miljöer som innehåller alla de delar som finns inom oss.

Denna syn på formgivning och dess förmåga att framkalla känslor hos oss är påtaglig på Taverna Brillo, där allt tycks stå i motsats till varandra men ändå så självklart hör ihop.
– Blandningen av det abstrakta och organiska, ljusa och mörka, romantiska och brutala, mogna och lekfulla, manliga och kvinnliga finns här. Jag vill få de känslorna att mötas. Alla människor bär på de här temperamenten och rummen i sin form och känsla måste kunna ta emot de känslorna för att man ska kännas trygg. Är man ledsen och kommer in i en abstrakt modern miljö så känner man sig inte välkommen. Rummen måste vara mångfacetterade känslomässigt, liksom dess besökare.

 

 Jonas Bohlins kända lampa Kvist finns i flera olika utföranden såväl på Brillo som på Lucette. Lampan är inspirerad av ett äppelträd som Jonas planterade när hans son föddes: “Trädet växer och ger oss frukt. Kvist blev ett vårdträd som åldras.”
Jonas Bohlins kända lampa Kvist finns i flera olika utföranden såväl på Brillo som på Luzette. Lampan är inspirerad av ett äppelträd som Jonas planterade när hans son föddes: “Trädet växer och ger oss frukt. Kvist blev ett vårdträd som åldras.”
Tanken med Brillo var att det skulle bli en plats där kvinnor trivs, och inte känner sig utsatta. Det har Jonas Bohlin lyckats med och han påpekar att gästerna på Brillo är till majoriteten kvinnor. En del i det är att gästerna kan välja att betrakta eller att bli betraktade då det finns plats bade i de bekväma sofforna som blickar ut mot rummet, och i baren där man som gäst är mer i centrum.
På Taverna Brillo kan gästerna välja att betrakta eller att bli betraktade då det finns plats bade i de bekväma sofforna som blickar ut mot rummet, och i baren där man som gäst är mer i centrum.
Lokalen har dekorerats med vackra tyger för att ytterligare ge en mjuk och sympatisk känsla, och bryta av än mer mot den hårda och sterila känslan.
Lokalen har dekorerats med vackra tyger för att ytterligare ge en mjuk och sympatisk känsla, och bryta av än mer mot den hårda och sterila känslan.
Graffittikonsten som pryder Brillos vägg är skapad av konstnären Nug. Återigen är det kontrasterna som inspirerat Jonas Bohlin – det smutsiga och förbjudna i graffittin förenas med det rena och oskuldsfulla i det vita kaklet.
Graffittikonsten som pryder Brillos vägg är skapad av konstnären Nug. Återigen är det kontrasterna som inspirerat Jonas Bohlin – det smutsiga och förbjudna i graffittin förenas med det rena och oskuldsfulla i det vita kaklet.
Stolen Vilda har kommit att bli en signaturdetalj för Jonas Bohlin, och erbjuder numera gästerna sköna sittplatser på Lucette och Brillo. Med stolen av böjträ, som tack vare Jonas Bohlin kom i produktion igen, räddades också Sveriges äldsta möbelföretag Gemla. Så gästerna på Brillo bör sitta med gott samvete.
Stolen Vilda har kommit att bli en signaturdetalj för Jonas Bohlin, och erbjuder numera gästerna sköna sittplatser på Lucette och Brillo. Med stolen av böjträ, som tack vare Jonas Bohlin kom i produktion igen, räddades också Sveriges äldsta möbelföretag Gemla. Så gästerna på Brillo bör sitta med gott samvete.

Vi sitter omgivna av Jonas Bohlins egensinniga lampor, vitt rent kakel som möter Nugs graffitti, betongen som möter de mjuka gröna växterna. Hans signum finns på varenda liten detalj här – men Jonas Bohlin vill prata om stolarna. Det han syftar på är stolen Vilda som är ett resultat av konstnärens 40-åriga kärlek till böjtrö. Med denna stol som togs fram i samarbete med möbelföretaget Gemla räddade han livet på Sveriges äldsta möbelföretag.

– Jag hade fått med mig några delar böjträ på 1970-talet och hade kånkat runt på dem i 35 år! När jag skulle ta fram nya stolar till Allmänna Galleriet skickade jag en prototyp till Gemla med en lapp där jag hade skrivit ”Ring mig!” Man kan säga att min kärlek blev besvarad och så blev Vilda äntligen till.

Vilda blev till med lite stolsdelar som Jonas Bohlin hade fått från Gemla vid ett tidigare försök till samarbete. Denna gång tog han bort onödiga delar och lade till läder från Tärnsjö för att skapa en dialog mellan olika material. Bohlins kärlek till Gemla och böjträ blev besvarad och Vilda stoltserar idag på de flesta krogar vars design är signerad Jonas Bohlin.

Hur skapar man samma gemytliga och personliga miljö i sitt hem som på de krogar du inrett?

– Det är samma principer som gäller hemma. Kontraster och delar av olika temperament. Och varför inte måla taket rosa? Det viktiga är att inte ha några fiender i sitt hem, som till exempel ett glasbord som måste göras rent varje dag, eller en soffa som blir svart nedtill. Undvik allt som hindrar dig från att vara fri och vara dig själv, säger Jonas Bohlin och uttrycker sitt ogillande över inredningsreportage där det aldrig ligger en kladdig sked på köksbänken.
– Det är en utställningshall, inget hem. Det är inte bra för familjen med en sådan miljö.

Själv läser han aldrig inredningstidningar, trots att det dimper ned cirka sju stycken i brevlådan varje månad.
– Många kolleger åker på utställningar och tittar i magasin för att få inspiration, men jag vill inte smittas av andras idéer. Det jag ser är ju per definition sådant som redan är gjort och då kan inte jag göra det. Jag jobbar utifrån min egen lust och kapacitet. Jag har mitt eget formspråk och vill inte smittas av andras. Jag är mer intresserad och inspireras mer av blommor i min trädgård än av andra arkitekter. Om inte det räcker med min egen kunskap och lust, då först kan jag gå till någon annan.

När har det hänt?
– Hittills har det aldrig hänt!

 

Mer Bohlin-inspiration från krogarna Luzette och Tranan 

 

 

 

 
Det här är Jonas Bohlin:

Namn: Jonas Bohlin
Ålder: 63 år
Familj: Son och flickvän
Bor: Hus i Nacka och lägenhet på Söder
Bakgrund: Jonas Bohlin är en av Sveriges mest välkända formgivare. Han har ritat interiörer, möbler, lampor och lång rad andra produkter. Han har undervisat på Konstfack (professor i möbeldesign 2004–09) och var den som initierade Formlinjen på Beckmans Designhögskola. 1994 sjösatte han båten Liv och började ro till Paris. Själv fanns han ombord hela tiden medan 53 vänner avlöste varandra vid årorna längs med vägen. Rodden avsatte så småningom ett tjugotal objekt – Liv-kollektionen.
Krogar som Jonas inrett i Stockholm: Taverna Brillo, Luzette, Tranan, Rolfs kök, Teatergrillen, Sturehof, Riche, AG, Allmänna Galleriet